Penkios nuostatos, nulemiančios „Lean“ taikymo sėkmę

2019 03 18

Apie vadybos sistemą „Lean“ kasmet paskelbiama daug straipsnių ir knygų, tačiau noras sužinoti, kaip „Lean“ praktiškai taiko lietuviškos įmonės pranoko didžiausius mūsų lūkesčius. Pristatę 12 sėkmingų „Lean“ įgyvendinimo istorijų, papasakotų įmonių vadovų lūpomis, sulaukėme raginimų aprašyti gausiau ir plačiau. Išties, sėkmingų pavyzdžių yra nepalyginamai daugiau ir jie yra labai skirtingi, tačiau juos jungia vadovavimais tomis pačiomis nuostatomis.

Supratimas, kad „Lean“ – ne vienkartinis projektas, o nuolatinis tobulėjimas. Tenka neretai išgirsti „Įmonė sėkmingai įgyvendino „Lean“: pristatomi pasiekti rezultatai, diagramose atvaizduojami gerėjantys rodikliai ir augantis pelnas. Atrodytų, viskas puiku. Tačiau iškyla natūralus klausimas: o kas toliau?

Turbūt nustebsite išgirdę, kad prieš 50 metų „Lean“ vadybos filosofiją sukūrę „Toyotos“ vadovai iki šiol teigia, kad vis tęsia „Lean“ įgyvendinimą. Jų nuomone, „Lean“ – tai ne projektas, per trumpą laiką padedantis pasiekti olimpo ir sėkmingai jame „apsigyventi“. Įmonėms, norinčioms užsitikrinti nuolatinį pranašumą rinkoje, „Lean“ tampa jų verslo filosofija, kasdien ir nuolat skatinančia tobulėti visą organizaciją.

Lietuviškų įmonių pavyzdžiai tai puikiai demonstruoja: „Girteka Logistics“, „Circle K“, „Thermo Fisher Scientific Baltics“, „Mars Lietuva“, „Vilniaus degtinė“, „Schmitz Cargo Bull“ ir daug kitų įmonių „Lean“ taikymą tęsia ilgus metus.

Įtraukia visą kolektyvą, pradedant nuo vadovų. Joks darbuotojas nebus motyvuotas labiau, nei įmonės vadovas – su šia svarbia nuostata supažindiname vadovybę kiekvienoje įmonėje, kuri pradeda veikti pagal „Lean“. Sėkmingiausi „Lean“ įgyvendinimo pavyzdžiai rodo, kad įmonėms pavyko įtvirtinti du svarbius dalykus: ilgalaikį aukščiausio lygio vadovų įsitraukimą ir gebėjimą sumotyvuoti visą kolektyvą. Pavyzdžiui, „Thermo Fisher Scientific Baltics“ darbuotojų (kurių įmonėje net 870) nuomonės vidiniai tyrimai rodo, kad beveik 100% dirbančiųjų gali savarankiškai apibūdinti, kaip jų darbas padeda įgyvendinti įmonės strategiją.

Ši įmonė yra pirmoji ir kol kas vienintelė Lietuvoje, pelniusi prestižinį Shingo apdovanojimą, verslo pasaulyje prilyginamą Nobelio premijai. Tokio pripažinimo pasaulyje yra sulaukusios tik dvi dešimtys įmonių, tarp kurių – žinomi vardai „Boeing“, „Goodyear“, „Volvo“ ar „John Deere“. O gebėjimą per trumpą laiką tapti viena efektyviausių pasaulyje bendrovių jos vadovas Algimantas Markauskas sieja su „Lean“ atneštu mąstymu. Jau daug metų kiekvienas darbuotojas kasdien skatinamas dalintis, ką galėtų padaryti geriau, nei vakar.

Kaip teigia daugumos „Lean“ įgyvendinančių įmonių vadovai, kartais mažiausi patobulinimai, gauti iš paprastų įmonės darbuotojų, padeda sutaupyti dešimtis ir net šimtus tūkstančių eurų per metus.

Ne atleidžia darbuotojus, o atidžiau klausosi jų patarimų. Kitą klausimą įmonių vadovai neretai užduoda pusbalsiu: „Vis dėlto, kiek darbuotojų pavyks atleisti, kai „Lean“ pradės duoti rezultatų?“. Tačiau mūsų atsakymas dažną organizacijos atstovą nustebina: „Vos tik pradėsite galvoti apie darbuotojų skaičiaus mažinimą, Lean taikymas jūsų įmonėje praras dvasią ir efektyvumą.“

Daug kam pradžioje tai skamba paradoksaliai, tačiau mes nenustojame kartoti – pirmiausia, ką turite padaryti, tai viešai garantuoti, kad nei vienas darbuotojas nebus atleistas pradėjus taikyti „Lean“. Tik tokiu atveju galima užtikrinti nuoširdų darbuotojų įsitraukimą, ir užuot baimindamiesi atleidimo jie pradės nuoširdžiai galvoti, kaip savo darbą atlikti greičiau ir kokybiškiau.

Šia taisykle sėkmingai pasinaudojo „Baltik vairas“, prieš keturis metus atsidūręs kone ant bankroto slenksčio, o dabar – po trijų „Lean“ taikymo metų – tapęs didžiausiu dviračių gamintoju Šiaurės Europoje. Įmonės vadovas jau pirmosiomis „Lean“ įgyvendinimo dienomis viešai visam kolektyvui pažadėjo išsaugoti darbo vietas. Tai atnešė puikių vaisių – įmonėje veikia nuolatinio tobulinimo ir tobulėjimo programa (Kaizen), kurioje savo pasiūlymus teikti skatinamas kiekvienas darbuotojas. Įmonės pagamintos produkcijos apimtys kasmet auga dviženkliais skaičiais, o darbuotojų skaičius piko sezonu siekia 600.

Pasižymi drąsa ir kuklumu. Populiariojoje literatūroje apie vadybą ypač stipriai akcentuojama lyderystė. Ši svarbi kompetencija dažnai aprašoma kaip gebėjimas susitelkti komandą ambicingiems tikslams pasiekti. Tačiau „Lean“ vadybos filosofija gerokai išplečia supratimą apie tai, kokias savybes turėtų turėti vadovai – tarp jų būtinai pamini kuklumą ir drąsą pripažinti, kad visi iki vieno turime kur tobulėti.

Patikrinti, ar įmonėje puoselėjama drąsos ir kuklumo dvasia, galima atliekant paprastą testą. Paklauskite įmonės vadovų, su kokiomis problemomis jie susiduria įmonės veikloje. Jei išgirstate atsakymą „Mes neturime jokių problemų“, jis dažnai reiškia, kad netrukus įmonėje problemų gali iškilti ne viena ir ne dvi. Ilgą laiką savo srityse pirmaujančias bendroves išskiria nenutrūkstamas ieškojimas, ką šiandien galima padaryti geriau, nei vakar. Tokiose įmonėse visi darbuotojai įtraukiami į procesų gerinimą, nuolat skiriama laiko ir lėšų mokymuisi. Tačiau, norint sukurti ir palaikyti nuolatinio tobulėjimo kultūrą, reikia turėti pakankamai drąsos ir kuklumo.

Efektyviau dirba tam, kad daugiau laiko skirtų artimiesiems, pomėgiams ir svajonėms. Kalbant apie „Lean“ taikymo efektą įprasta skaičiuoti, kaip sumažės sąnaudos arba išaugs pajamos ir pelnas. Vis dėlto, norėtųsi išplėsti supratimą, ko siekiame nuolatinėse efektyvumo paieškose. Patikėkite, kad ir kokia stipri būtų įmonės darbuotojų motyvacija, idėja tiesiog pasiekti aukštesnių rezultatų ir gauti premiją nėra pakankama. Geriausiai „Lean“ vadybos sistemos prasmę perteikia jos iniciatorius Eiji Toyoda, vienas žymiausių „Toyota Motors“ vadovų: „Kiekviena žmogaus gyvenimo valanda yra svarbi. Turime branginti ir ypač efektyviai išnaudoti tą reikšmingą gyvenimo dalį, kurią darbuotojai skiria darbui – kitaip švaistysime jų gyvenimą.“

Bendraudami su įmonių vadovais ir darbuotojais mes dažnai pabrėžiame, kad efektyviau gyvename ne tam, kad vien pagerintume finansinius rodiklius – efektyviau dirbame tam, kad liktų daugiau laiko ir galimybių skirti savo artimiems žmonėms, pomėgiams ir svajonėms įgyvendinti.

Plačiau galite skaityti: Čia